Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken
Voor de editie van 2015 ontving de KNAW 414 profielwerkstukken van 180 verschillende scholen. Bekijk hieronder de winnaars en download de werkstukken of ga naar:de profielwerkstukken die door de voorselectie heen kwamen de filmpjes van de winnende leerlingen over hun profielwerkstuk de foto's van de uitreiking
Auteurs: Tim Trussner
Docent: Gert Jan Dekker (wiskunde)
School: Coornhert Lyceum (Haarlem)
Kan ik leven simuleren? Dat vroeg Tim Trussner zich af. Resultaat: iets dat wij inderdaad meer ‘levend’ vinden dan een steen.
Bekijk winnaar
Auteurs: Koen de Vos en Fabio Kerstens
Docent: Rudy Devente (natuurkunde) en Walter Wamsteker (natuur- en sterrenkunde)
School: Norbertuscollege (Roosendaal)
Niet de lancering maar de terugkeer van een raket is het gevaarlijkste deel van de reis. Koen de Vos en Fabio Kerstens onderzoeken hoe je een capsule het best kunt terughalen naar de aarde.
Bekijk winnaar
Auteurs: Muriel van der Laan
Docent: Sven Aerts (wiskunde)
School: Het 4e Gymnasium (Amsterdam)
Stel, je voegt een planeet toe aan een planetenstelsel. Hoe zorg je er dan voor dat het geheel stabiel is? Muriel van der Laan voerde simulaties uit om daar achter te komen.
Bekijk winnaar
De tijdsperceptie bij de mens
Auteurs: Lotte Warns en Lisa Zhuang
Docent: Geertrui Looze (biologie)
School: Gymnasium Felisenum (Velzen-Zuid)
Hoe lang duurt vijf minuten? Lotte Warns en Lisa Zhuang vonden dat vrouwen de tijd beter inschatten dan mannen.
Bekijk winnaar
Verband tussen leeftijd en de mate van herinneringsvervalsing
Auteurs: Elise Wessels en Birte Zuidinga
Docent: Jeroen Wiegeraad (biologie)
School: SG Huizermaat (Huizen)
Wat herinner jij je nog? Elise Wessels en Birte Zuidinga onderzochten wat kinderen zich nog herinnerden aan de hand van een onwaar krantenartikel uit 2011.
Bekijk winnaar
Auteurs: Carine Candel en Hanna Knotnerus
Docent: Fred Pach (wiskunde)
School: Montessori Lyceum Amsterdam
Niet de sportieve prestaties maar het berekenen van de einduitslag: dat is de echte krachtmeting bij de heptatlon, aldus Carine Candel en Hanna Knotnerus.
Bekijk winnaar
Auteurs: Annick Buitenhek en Samira Nederhof
Docent: Alex Wubben (economie)
School: Stanislascollege (Pijnacker)
De invloed van kinderopvangtoeslag op de arbeidsparticipatie van vrouwen met jonge kinderen, en een wankelend overheidsbeleid. Daarover schrijven Annick Buitenhek en Samira Nederhof.
Bekijk winnaar
Auteurs: Ilse Lekkerkerker en Mirthe Lipke
Docent: Christie Sluiter (maatschappijleer) en Peter Velthuis (scheikunde)
School: Nuborgh College Lambert Franckens (Elburg)
Ilse Lekkerkerker en Mirthe Lipke concluderen dat hoogbegaafde leerlingen in het Leonardo onderwijs beter leren leren.
Bekijk winnaar
Een onderzoek naar het Black-Scholes-Merton model in de theorie en de praktijk
Auteurs: Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens
Docent: Pieter de Bruijne (management en organisatie) en Wilma Nagelkerke (wiskunde)
School: CSW van de Perre (Middelburg)
Hoe waardeer je iets wat je nu koopt, maar waarvan je de waarde in de toekomst pas kent? Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens keken naar de rol van de Black-Scholes formule in de huidige financiële crisis.
Bekijk winnaar
KNAW Onderwijsprijs 2015: de winnende leerlingen met José van Dijck, de president van de KNAW, en Christianne Mattijssen, directeur Voortgezet Onderwijs, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Foto: Jan-Kees Steenman/KNAW, 9 juni 2015
Auteurs: Rian van der Kamp
Docent: Xander van Eckeren (Latijn)
School: St Ignatiusgymnasium (Amsterdam)
Hoe zag een antiek beeld er in volle glorie uit? Rian van de Kamp heeft een antiek sculptuurfragment gereconstrueerd tot een twee- en driedimensionaal beeld.
Bekijk winnaar
Auteurs: Tim Povel
Docent: Andrea Kunne (Duits) en Oeds van Middelkoop (Nederlands)
School: Hermann Wesselink College (Amstelveen)
Een nieuwe compositie waarin verhaal en muziek samenkomen: dat is het resultaat van het onderzoek van Tim Povel.
Bekijk winnaar
Auteurs: Anne Hoekstra en Oumaima Mkabri
Docent: Lara Clarkson (Frans)
School: Cygnus Gymnasium (Amsterdam)
Kunnen mensen de betekenis van woorden aanvoelen? Wat hebben klank en betekenis van woorden met elkaar te maken? Anne Hoekstra en Oumaima Mkabri onderzoeken de taalintuïtie van kleuters en volwassenen.
Bekijk winnaar
Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken