KNAW Onderwijs Prijs

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

The Midas Formula

Een onderzoek naar het Black-Scholes-Merton model in de theorie en de praktijk

Auteurs: Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens

Docent: Pieter de Bruijne (management en organisatie) en Wilma Nagelkerke (wiskunde)

School: CSW van de Perre, Middelburg

 

“Hoe waardeer je iets wat je nu koopt, maar waarvan je de waarde in de toekomst pas kent?” Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens beantwoorden deze vraag over derivaten aan de hand van de zogenaamde Black-Scholes formule (ook wel het Black-Scholes-Merton model) en de effectiviteit hiervan. Eerst leggen zij uit wat aandelen en opties zijn. Vervolgens zetten zij uiteen hoe de waarde van aandelen wiskundig kan worden beschreven en hoe de Black-Scholes formule werkt. Ten slotte vragen zij zich af of de Black-Scholes formule opties correct waardeert en wat de rol is van het Black-Scholes model in financiële crises.

 

Belangrijke tekortkomingen in het model zijn volgens Gijs en Emiel de veronderstelling van een continue markt (geen ‘crashes’) en de veronderstelling van een constante waarde voor de volatiliteit (mate van koersbewegingen) en de rente. Met name het niet-onderkennen van deze bekende tekortkomingen heeft volgens hen financiële crises teweeggebracht, en niet zozeer het wijdverbreide gebruik van het Black Scholes model zelf. De kracht van dat model zit hem volgens de auteurs in de eenvoud, de bruikbaarheid als basis voor andere modellen en voor het verkrijgen van goede marktinformatie.

 

Gijs en Emiel concluderen dat je de Black-Scholes formule nog steeds goed kunt gebruiken, zolang je maar voor ogen houdt dat beleggers mensen zijn mét een geheugen en geen moleculen.

 

Download werkstuk

 

Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens  foto: Jan Kees Steenman/KNAW



Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken