KNAW Onderwijs Prijs

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

De leerstrategie van hoogbegaafde kinderen

Wordt deze beter ontwikkeld in het Leonardo onderwijs?

Auteurs: Ilse Lekkerkerker en Mirthe Lipke

Docent: Christie Sluiter (maatschappijleer) en Peter Velthuis (scheikunde)

School: Nuborgh College Lambert Franckens, Elburg

 

Ilse Lekkerkerker en Mirthe Lipke onderzochten of hoogbegaafde kinderen met het speciaal op hun toegesneden Leonardo onderwijs een betere leerstrategie ontwikkelen dan op een reguliere school met extra begeleiding. Hiertoe beantwoorden zij deelvragen als: wat is hoogbegaafdheid, wat is een leerstrategie, wat biedt het Leonardo onderwijs en wat biedt het regulier onderwijs?

 

Ten slotte testen zij hun onderzoeksvraag door een vergelijking te maken van de prestaties van beide groepen bij een geschiedenistoets, die zij vooraf hebben kunnen leren. De betrouwbaarheid van deze gegevens wordt vervolgens getest met een statistische toets. Uit hun onderzoek blijkt dat de hoogbegaafde kinderen op het Leonardo onderwijs een betere leerstrategie ontwikkelen, omdat zij significant beter scoren op de geschiedenistoets.

 

In hun nawoord breken Ilse en Mirthe een lans voor het behoud van de speciale scholen voor hoogbegaafden, die eerder waren aangesloten bij de inmiddels failliet verklaarde Leonardo Stichting.

 

Download werkstuk

 

Mirthe Lipke en Ilse Lekkerkerker  foto: Jan Kees Steenman/KNAW



Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken