KNAW Onderwijs Prijs

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

Winnaars 2015

Voor de editie van 2015 ontving de KNAW 414 profielwerkstukken van 180 verschillende scholen. Bekijk hieronder de winnaars en download de werkstukken of ga naar:de profielwerkstukken die door de voorselectie heen kwamen de filmpjes van de winnende leerlingen over hun profielwerkstuk het volledige persbericht de foto's van de uitreiking

 

Natuur en Techniek

Kunstmatig Leven & Kunstmatige Neurale Netwerken

Auteurs: Tim Trussner
Docent: Gert Jan Dekker (wiskunde)
School: Coornhert Lyceum (Haarlem)
Kan ik leven simuleren? Dat vroeg Tim Trussner zich af. Resultaat: iets dat wij inderdaad meer ‘levend’ vinden dan een steen.
Bekijk winnaar

Re-entry

Auteurs: Koen de Vos en Fabio Kerstens
Docent: Rudy Devente (natuurkunde) en Walter Wamsteker (natuur- en sterrenkunde)
School: Norbertuscollege (Roosendaal)
Niet de lancering maar de terugkeer van een raket is het gevaarlijkste deel van de reis. Koen de Vos en Fabio Kerstens onderzoeken hoe je een capsule het best kunt terughalen naar de aarde.
Bekijk winnaar

Stable Configurations of Planetary Systems

Auteurs: Muriel van der Laan
Docent: Sven Aerts (wiskunde)
School: Het 4e Gymnasium (Amsterdam)
Stel, je voegt een planeet toe aan een planetenstelsel. Hoe zorg je er dan voor dat het geheel stabiel is? Muriel van der Laan voerde simulaties uit om daar achter te komen.
Bekijk winnaar

Benieuwd naar het oordeel van de jury?

Lees het Juryrapport Natuur en Techniek

Natuur en Gezondheid

Een kwestie van tijd

De tijdsperceptie bij de mens
Auteurs: Lotte Warns en Lisa Zhuang
Docent: Geertrui Looze (biologie)
School: Gymnasium Felisenum (Velzen-Zuid)
Hoe lang duurt vijf minuten? Lotte Warns en Lisa Zhuang vonden dat vrouwen de tijd beter inschatten dan mannen.
Bekijk winnaar 

Herinneringsvervalsing

Verband tussen leeftijd en de mate van herinneringsvervalsing
Auteurs: Elise Wessels en Birte Zuidinga
Docent: Jeroen Wiegeraad (biologie)
School: SG Huizermaat (Huizen)
Wat herinner jij je nog? Elise Wessels en Birte Zuidinga onderzochten wat kinderen zich nog herinnerden aan de hand van een onwaar krantenartikel uit 2011.
Bekijk winnaar 

Wiskunde, de achtste discipline in de heptatlon

Auteurs: Carine Candel en Hanna Knotnerus
Docent: Fred Pach (wiskunde)
School: Montessori Lyceum Amsterdam
Niet de sportieve prestaties maar het berekenen van de einduitslag: dat is de echte krachtmeting bij de heptatlon, aldus Carine Candel en Hanna Knotnerus.
Bekijk winnaar

Benieuwd naar het oordeel van de jury?

Lees het juryrapport Natuur en Gezondheid

Economie en Maatschappij

Carrière of gezin?

Auteurs: Annick Buitenhek en Samira Nederhof
Docent: Alex Wubben (economie)
School: Stanislascollege (Pijnacker)
De invloed van kinderopvangtoeslag op de arbeidsparticipatie van vrouwen met jonge kinderen, en een wankelend overheidsbeleid. Daarover schrijven Annick Buitenhek en Samira Nederhof.
Bekijk winnaar

De leerstrategie van hoogbegaafde kinderen

Wordt deze beter ontwikkeld op het Leonardo Onderwijs?

Auteurs: Ilse Lekkerkerker en Mirthe Lipke
Docent: Christie Sluiter (maatschappijleer) en Peter Velthuis (scheikunde)
School: Nuborgh College Lambert Franckens (Elburg)
Ilse Lekkerkerker en Mirthe Lipke concluderen dat hoogbegaafde leerlingen in het Leonardo onderwijs beter leren leren.
Bekijk winnaar

The Midas Formula

Een onderzoek naar het Black-Scholes-Merton model in de theorie en de praktijk
Auteurs: Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens
Docent: Pieter de Bruijne (management en organisatie) en Wilma Nagelkerke (wiskunde)
School: CSW van de Perre (Middelburg)
Hoe waardeer je iets wat je nu koopt, maar waarvan je de waarde in de toekomst pas kent? Gijs de Bruin en Emiel Hoefkens keken naar de rol van de Black-Scholes formule in de huidige financiële crisis.
Bekijk winnaar

Benieuwd naar het oordeel van de jury?

Lees het juryrapport Economie en Maatschappij

winnaars 2015

KNAW Onderwijsprijs 2015: de winnende leerlingen met José van Dijck, de president van de KNAW, en Christianne Mattijssen, directeur Voortgezet Onderwijs, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Foto: Jan-Kees Steenman/KNAW, 9 juni 2015

 

Cultuur en Maatschappij

Ananta

Auteurs: Rian van der Kamp
Docent: Xander van Eckeren (Latijn)
School: St Ignatiusgymnasium (Amsterdam)
Hoe zag een antiek beeld er in volle glorie uit? Rian van de Kamp heeft een antiek sculptuurfragment gereconstrueerd tot een twee- en driedimensionaal beeld.
Bekijk winnaar

Het verhaal van de muziek

Auteurs: Tim Povel
Docent: Andrea Kunne (Duits) en Oeds van Middelkoop (Nederlands)
School: Hermann Wesselink College (Amstelveen)
Een nieuwe compositie waarin verhaal en muziek samenkomen: dat is het resultaat van het onderzoek van Tim Povel.
Bekijk winnaar

Ik hoor, ik hoor, wat jij niet hoort

Auteurs: Anne Hoekstra en Oumaima Mkabri
Docent: Lara Clarkson (Frans)
School: Cygnus Gymnasium (Amsterdam)
Kunnen mensen de betekenis van woorden aanvoelen? Wat hebben klank en betekenis van woorden met elkaar te maken? Anne Hoekstra en Oumaima Mkabri onderzoeken de taalintuïtie van kleuters en volwassenen.
Bekijk winnaar

Benieuwd naar het oordeel van de jury?

Lees het juryrapport Cultuur en Maatschappij

Kruimelpad:
  1. Home
  2. Winnaars


Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken