KNAW Onderwijs Prijs

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

De invloed van chronotype en tijdstip van de dag op schoolprestaties

 

Auteurs: Amy Pieper en Anne Siersema

Docent: Wab Boekelman (biologie)

School: De Nieuwe Veste (Coevorden)

 

Beïnvloedt het moment van de dag de schoolprestaties? Ja heel erg, stellen Amy Pieper en Anne Siersema in hun profielwerkstuk. Hoe eerder op de dag de toets is, des te lager is het cijfer. In het eerste uur behalen leerlingen significant slechtere resultaten. Ook scoren ochtendmensen beter dan gemiddelde chronotypes en avondmensen. Avondmensen kunnen namelijk het meest last hebben van een ‘sociale jetlag’, het verschil tussen het schoolritme en hun natuurlijke ritme.

De aanbeveling voor scholen is om zo laat mogelijk op de dag een toets te plannen of belangrijke lessen te geven, maar niet in het laatste uur. Leerlingen daarentegen krijgen tips om het slaaptekort niet te laten oplopen door bijvoorbeeld eerder naar bed te gaan, een middagslaap te houden of in het weekend hetzelfde ritme aan te houden. 

 

Download werkstuk

 

Amy Pieper, Wab Boekelman en Anne Siersema foto: Ronald Knapp/KNAW



Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken