KNAW Onderwijs Prijs

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

Bilingualism, advantage or disadvantage

 

Auteurs: Stella Werkman

Docent: Andrea Kunne (Duits)

School: Hermann Wesselink College, Amstelveen

 

Stella Werkman onderzoekt het verschil tussen meertaligheid en ééntaligheid en de vooroordelen die daarmee samenhangen. Het meest hardnekkige vooroordeel is dat meertalige opvoeding de verwerving van de moedertaal nadelig zou beïnvloeden. Anderen beweren dat meertaligheid juist het verwerven van cognitieve vaardigheden stimuleert. En hoe ervaren meertalige kinderen dit zelf? Dit laatste blijkt geen onbelangrijk element. Wetenschappelijke studies kunnen nauwelijks significante verschillen aantonen in ontwikkeling van (taal)vaardigheden. Maar, concludeert Stella Werkman, ‘geen nadeel is hier een voordeel’. In haar eigen casestudy vindt zij wel degelijk een verschil. Meertaligen zijn positief over hun meertaligheid en het ervaren voordeel leidt waarschijnlijk tot betere taalverwerving. Vooral op basis van haar eigen onderzoek trekt de auteur de conclusie dat meertaligheid een voordeel is.

 

Download werkstuk



 

Stella Werkman          foto: Jet Heyse/KNAW



Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken